I notatet peger Thomas Aastrup Rømer på, at karakterdannelse ikke er noget nyt i dansk pædagogik, men tværtimod “altid latent til stede som dannelseskategori”, og at det “for alvor aktiveres i krisetider”. I notatet fremhæver han perioden 1937-1975 som karakterdannelsens storhedstid i dansk skolepolitik, især omkring de to store skolelove fra 1937 og 1975.

Med formålsparagraffen fra 1937 blev karakterdannelse skrevet direkte ind i lovteksten. Her lød det om eleverne, at folkeskolen skulle “styrke deres Karakter og give dem nyttige Kundskaber”. Rømer forklarer denne prioritering som en reaktion på tidens truende fascisme og som en bevidst fastholdelse af en folkelig, etisk tradition: “Man ville redde det grundtvigske begreb om ‘folk’ fra nazismens brug af begrebet”.

Artikel
Kontrast
28/04/2025
Link

Vær på forkant med Danmarks nye værdipolitiske tænketank.

Cookie information

Denne hjemmeside bruger cookies, så vi kan give dig den bedst mulige brugeroplevelse. Cookieoplysninger gemmes i din browser og udfører funktioner som at genkende dig, når du vender tilbage til vores hjemmeside.

3rd Party Cookies

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.