Det demokratiske hus vakler. Ja, så er det sagt. Vi har verdens bedste folkestyre i Danmark, mener vi, men der er mere end ét sted, hvor de byggesagkyndige efterhånden løfter øjenbrynene.
Nogle gange helt op i panden.

I Aarhus sidder forskergruppen »Magtudredningen« , og de har i et års tid og gennem en efterhånden lang række af bøger peget på, understreget, uddybet og begrundet de mange af de samme udfordringer, som jeg beskrev i min bog »Den defekte lovmaskine«

Det drejer sig for eksempel om dalende retssikkerhed, uigennemsigtighed, magtforskydning fra folketing til regering og – ikke mindst – en lovmaskine, hvis tandhjul snurrer alt for hurtigt. I øvrigt en lidt ironisk ting at fremhæve lige nu, hvor det samlede politiske apparat står helt stille.

Men tro mig: Tempoet skal nok vende tilbage!

Det store spørgsmål er derfor, hvad vi gør ved det. Det er jo netop nu, vi har muligheden for at overveje det.

Sådan skriver vores rådgiver Morten Jarlbæk Pedersen.

Kronik
Berlingske
21/05/2026
Link

Vær på forkant med Danmarks nye værdipolitiske tænketank.